tisdag 29 september 2009

Vad hände egentligen?;)

Nu sover Astrid i sin mjuklift så tänkte att jag passar på att faktiskt skriva nått här inne ;)

Allt har ju varit upp och ned den senaste veckan, hus och barn kom samtidigt det var ju inte riktigt planerat. Hon skulle ju inte komma förrän i oktober, men förra lördagen när vi satt hemma på kvällen och kollade på senaste Wallander filmen känner jag plötsligt hur mitt vatten går. David som precis tagit sig en öl får lite lätt panik och börjar leta taxinummer, medans jag ringer förlossningen i Varberg. Men de tyckte vi kunde stanna hemma och sova eftersom jag inte hade några värkar, så 9.00 söndag morgon skrivs vi in på förlossningen, de tar CTG och skickar ut oss på en två timmars promenad för att s eom värkarna drar igång, men inget händer så vi får åka hem igen på "permission" för att åka in igen måndag morgon för eventuell igångsättning. 8.00 måndag morgon är vi åter igen på förlossningen, de tar CTG igen som fortfarande inte visar några värkar så läkaren tyckte att vi återigen skulle åka hem och komma tillbaka tisdag morgon.

Så 8.00 tis 22 sep så var det dax, läkaren tog emot oss och satt en ballong-kateter på mig för att försöka få igång värkar utan dropp, men vid tre-fyra tiden hade typ inget hänt så då fick jag dropp och penecillin (då det gått merän 18 h sen vattnet gick). Droppet fick igång värkarna och det började hända lite. Stod lite still fram tills ca 19.00 då jag var öppen 3 cm och låg och skrek efter EDA eftersom den där lustgasen inte alls var min kompis. Sen var det en period som för mig kändes som 4 h men som tydligen bara var 30 min tills jag var helt öppen och de paniksatte in EDA. När den väl hade börjat kicka in så kändes allt som slowmotion men som en baggis, så 22.37 kom Astrid Eva Karin Larsson till världen och vägde 2685g och var 48cm lång. Eftersom hon föddes i v 36+4 så räknades hon som prematur vilket gjorde att hon fick extra bevakning på BB med tilläggsmatning var tredje timme och vi blev kvar tills i söndags för att de ville att allt skulle funka perfekt med amningen. Och lill-tjejen har skött sig exemplariskt hon vägde 2700g när vi åkte hem från BB och det ska bli spännande att se vad hon väger nästa gång hon vägs för nu har det börjat komma dubbelhaka så upp i vikt går hon.

och flytten? Den fixade David medans vi var på BB, och huset det är underbart även om det står lådor lite här och där.

5 kommentarer:

  1. Vilken lycka!! Jag får tårar i ögonen när jag läser. Kommer ihåg första känslan när Alma lades på mitt bröst.. Det är inget som slår det..

    Att få barn är underbart!

    Dy blev helt sentimental nu och sugen på en bäbis till :D FÅr kanske gå hem och droppa bomben ;)

    kram kram

    SvaraRadera
  2. åh vad härligt, även om hon kom lite tidigare, hon hade väl bråttom ut till er!!! :o)
    skönt att allt gått så bra. kram sok/maria.

    SvaraRadera
  3. Så fina namn den lilla har fått!! underbart kul att läsa din berättelse också, Camilla!!Kramen till er alla 3!
    Pia

    SvaraRadera
  4. Spännande att läsa hur du upplevt din förlossning ... nu när du kommit hem och fått lite perspektiv till det hela! Tänk att lillan hade så bråttom att komma ut. Hon ville nog flytta in i nya huset tillsammans med mamma o pappa!
    Fina namn ni valt ;-)

    Kram till hela familjen

    SvaraRadera
  5. Vore trevligt att få se fler bilder på lilla Astrid!!!! Snälla!!!!!

    Puss puss

    SvaraRadera