torsdag 24 juni 2010

Äntligen lite ögon-hjälp

Jag tror vi har världens bästa sköterska på BVC. Tänk att jag var så skeptiskt till henne i början, minns inte om jag skrev det, men Astrid fick byta sköterska efter julen då hennes gamla slutade och in kom Malin som aldrig jobbat med barn innan så jag var lagom skeptisk. Men hon är helt underbar!
Vi var ju där i tisdags och vägde och mätte Astrid. Dessutom så pratade vi om hennes eksem som aldrig verkar bli bättre och de hon har på foten irriterar Astrid jätte mycket hon kliar så det blir sår ibland. Då fixade iallafall Malin fram en lite starkare kortison-kräm, hon snodde helt enkelt lite ur en tub de hade i kylen och gav mig i en liten bruk för att jag skulle slippa köpa en dyr kräm för att behandla ett s litet område. Å Japp Astrids fot är redan bättre.

Dessuto pratade vi åter igenom om Astrids öga. Hon har ju en för trång tårkanal och hela tiden får vi bra svaret "det växer bort man gör inget innan hon är 1 år". Men nu på sista tiden har Astrid varit jätte irriterad på sitt variga öga och hon kliar där nästan ständigt. Och eftersom vi måste torka ögat från var ständigt så blir ju huden på ögat ömt och irriterat = Astrid kliar ännu mer. Men jag fick igen svaret att de inte kan göra något åt det för det är ingen "riktig" infektion.

MEN idag så ringer Malin mig, då har hon varit och pratat med ögonmottagningen och med barnläkaren om Astrids öga. Och jo de sa ju samma sak, men då hade Malin frågat om man inte kunde ge en kur med ögonsalva med antibiotika för att testa och läkaren hade sagt "visst vi kan testa men troligt vis så hjälper det enbart för stunden". Dock finns det en liten chans att det funkar så helt plötsligt så får vi hjälp för hennes öga, å även om chansen inte är stor att det hjälper i längden så är det en liten chans att det kommer försvinna. Så hoppas hoppas!

Å återigen vi har bästa BVC-sköterskan, så skönt att Astrid får gå till någon som verkligen bry sig och engagerar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar