fredag 29 maj 2009

Vecka 21: 29 maj - 4 jun 2009

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern, det kan man avhjälpa genom att dricka mycket. På så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt. Unvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och miniralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytandemedicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln.

Jag: Halsbränna får jag till och från, det har jag i för sig haft nästan hela tiden. Jag börjar känna mig lite otymplig och när jag tänker på det så undrar jag hur det ska gå när man blir ännu större ;) Jag var hos Barnmorskan i måndag och fick lyssna på hjärtljuden som slog i 153 slag/minut. I övrigt mätte hon min mage som växte exakt som den skulle, kollade äggvita etc genom urinprov och jag är fortfarande frisk. Nu är jag förbi häften så nu börjar nedräkningen på allvar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar