söndag 5 juli 2009

Vecka 26: 3 jul - 9 jul 2009

Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Jag: Just nu njuter jag mest, jag mår bra, jag har inte ont någonstans och känner mig hyfsat rörlig. Alla undrar om det inte varit jobbigt med värmen, men nej faktiskt inte, jag har ju ifs jobbat och det är väldigt kallt på kontoret, det enda som varit jobbigt har varit att sova i värmen, men det lider ju alla ikke-gravida av oxå ;) Det enda är att jag kännt mig väldigt trött den här veckan, men imorgon ska jag till Barnmorskan och ta nya blodprov så då lär jag få svar på om det är järnvärdet eller värmen som gort mig trött, jag tippar nog på det senare.

1 kommentar:

  1. Skönt att höra att du mår bra! Snart skall vi få besked på om det är en liten hon/han ;D

    kram

    SvaraRadera