onsdag 23 december 2009

Barnbidraget, en evig diskussion

Hamnade i en lite diskussion på ett forum med Sara angående barnbidragets vara eller icke vara för de som sparar hela bidraget. Sara frågade sen på sin blogg om vad folk ansåg om detta och det verkar som de flesta tycker att man ska inte ha barnbidrag om man har råd att spara hela och jag förstår verkligen inte det resonemanget. Vi sparar just nu hela Astrids barnbidrag, för jag anser inte att vi lägger 1050kr på henne i månaden för tillfället, kläder har vi i massor som vi fått eller som jag köpt billigt på tradera, blögor kostar 50kr/paketet och ja vad kan hon göra av med?! max 2 paket i veckan om ens det, så det blir ca 400kr i månaden, tvättlappar kostar 40 kr och max 2 paket i månaden, ersättning köper vi för kanske 50kr i månaden (hon äter ju bara det ibland).. Så låt säg att vi gör av med 600kr i månaden just nu på saker till Astrid och de pengarna tar vi från egen ficka för tillfället. Och ja det kräver att vi planerar lite, för vi är inte direkt rika nu, det nallas lite från sparkonton då och då när det dyker upp lite oväntade utgifter men jag tycker inte Astrids pengar ska gå till att betala våra räkningar.

Barnbidraget ser jag som en bonus för alla föräldrar, vi valde att skaffa barn och att det blev just nu var bla för att vi visste vi skulle klara av det ekonomiskt. Jag vill inte vara beroende av ett bidrag för att klara mig, det var jag är jag pluggade och genom att spara pengar till Astrid kanske vi kan hjälpa henne längre fram att tex slippa ta fullt studielån (om hon nu vill plugga), eller hjälpa henne med pengar när hon ska flytta hemmifrån, ta körkort, plugga utomlands i gymnasiet, eller ja vem vet vad hon kan få för sig att hitta på när hon blir större.
Att vi sparar hela nu är för att vi prioriterar som så att Astrid kommer behöva de pengarna bättre längre fram än just nu.

Ska vi inte få något barnbidrag för att vi väljer att prioritera så? Utan barnbidraget kanske vi inte kunnat skapa de förutsättningarna för henne.. Sen är det självklart att alla kanske inte kan prioritera som vi kan just nu och vi kanske inte kan göra såhär fram tills hon är 16 heller, men alla vill väl det bästa för sina barn? och om det innebär att man behöver använda barnbidraget f´som hjälp till hyran för att ens barn ska kunna bo bra eller om det är att lägga undan det för framtiden det är upp till var och en.

Jag anser inte att barnbidraget ska vara inkomstbeprövat. Om det skulle vara det vart skulle gränsen då gå? Tex skulle vi inte kunna spara något alls åt Astrid om vi inte haft barnbidraget för just nu går det inte in några kronor alls på våra egna sparkonton, så skulle enbart de som måste använda hela bidraget till barnet få det? Dvs de som sparar 50kr i månaden av det skulle de heller inte få bidraget eftersom de sparar pengar? Vart skulle gränsen dras? Det är ju helt omöjligt att säga så därför anser jag att alla ska få barnbidrag oavsett ekonimisk förutsättning.

Vad tycker ni? Är det så fel?

6 kommentarer:

  1. Vi tänker och gör exakt likadant som er. Idéen fick jag från mina föräldrar som gjorde likadant med min och brorsans barnbidrag. Tack vare det hade vi ca 100.000 kronor på kontot på vår 18-årsdag och med det ett startkapital när vi flyttade hemifrån.
    Inkomstbeprövat barnbidrag är nog det dummaste jag hört hittills, hoppas verkligen inte att det blir verklighet!

    SvaraRadera
  2. Men jenny, 100.000 då har dom inte sparat hela för det är 201600kr

    SvaraRadera
  3. Sara: Jenny är lika gammal som jag och barnbidraget var runt 650 spänn när vi var små, så hela blir runt 100 000 kr då ;)

    SvaraRadera
  4. jag tycker att man ska se det som en bonus, och det ska absolut inte inkomstberäknas.. varför? Man får väl göra vad man vill med pengarna...
    I Australien får man något som heter 'baby bonus' som är en utbetalning i ungefär 6 mån från barnet är fött och är totalt 25000kr.. sen får man inte mer bidrag från staten om man inte behöver det dvs(inkomstberäknat).. det finns inte heller betald mammaledighet så att skaffa barn här är dyrt dyrt dyrt! Sverige har ett av världens bästa 'social security network'.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker ditt resonemang är väldigt likt vad jag tycker Camilla =) Jag hade också ett sparat kapital som jag fick tillgång till när jag fyllde 18, dock inte så stort, men eftersom vi hade små medel att röra oss med fick "våra" pengar gå åt för att vi skulle klara oss under uppväxten. Har vi möjlighet att spara till våra framtida barn kommer även vi göra detta. Men storleken kommer att vara beroende av 'vardagslivet'. Som jag tycker att det borde vara. Har man möjlighet, och prioriterar på det sätt att man har möjlighet att spara undan vill jag självklart kunna använda dessa för att ge mina barn de bästa förutsättningarna. Har man inte det i perioder får man prioritera om just då och spara mindre =)

    Malin: Norge har faktiskt snäppet bättre föräldraförsäkringssystem.

    God jul o kram!

    SvaraRadera
  6. Halkade in på sidan via "me myself and D". Du skriver så klokt. Kan inte annat än att hålla med dig. Alternativet är att ta bort bidraget helt och hållet, för alla. Men då skulle det väll bli ännu större ramaskri då det säkert finns dem vars ekonomi inte alls skulle gå ihop och skulle behöva söka socbidrag, vilket så vitt jag vet är inkomstreglerat.

    Nej, låt det vara som det är. Avundsjukan kommer alltid att finnas oavsett.

    God fortsättning
    Anna

    SvaraRadera