lördag 20 juni 2009

Rom 12 juni- 14 juni 2009

Midsommardagen och David är liiiite tröttare än jag efter igår, så nu passar jag på att sätta mig vid datorn och ladda upp bilderna från Rom. Dvs ni får den utlovade berättelsen från Rom-resan..

Fre 12 juni:
Vi gick upp 04.00 för att ta oss till Landvetter. Planet lyfte 6.20 mot Amsterdam och jag som åkt samma flyg massa gånger innan såg fram emot frukosten, men tji fick jag, de hade bytt ut den. Så istället för en god fralla och youghurt, var det den äckligaste macka jag försökt äta i mitt liv. David skrattade gott när jag spottade ut den. Tur var så blev mackan bättre på planet från Amsterdam till Rom. Väl i Rom, tog vi tåget från flygplatsen och promenerade sen till vårt hotell som låg ca 500m från stationen. Vi slängde in väskorna och köpte oss biljett till en "open-tour-buss", dvs en dubbeldäckarbuss som man kunde hoppa av och på hur mycket man ville under 24h. Helt perfekt sätt att ta sig runt i Rom. Vi hoppade av vid Petersplatsen och gick in i den underbara Peterkyrkan. Men för att komma in i kyrkan behövde vi ta oss igenom först en säkerhetskontroll där de röntgade våra väskor och sen en kontroll att man var rätt klädd. Men köerna gick ganska snabbt och vi började med att kolla i kryptan där alla gamla påvar var begravda. INte helt oväntat var det knökat vid senaste påvens grav, det va fullt med präster och nunnor som vallfärdat dit. Vi gick vidare in i kyrkan, och OJ vilken kyrka, det var otroligt mäktigt, ljuset statyerna, målningarna, höjden.. domkyrkan i Lund ligger i lä där;) Eftersom det kostade 9 eur att gå in och kolla på Michelangelos takmålning hoppade vi över det.


Efteråt satte vi oss på en uteservering för att svakla oss (det var konstat runt 35 grader varmt hela helgen). David fick sin första Italienska öl och jag tog en Cola. En söt gammal italiensk dam började prata på itailenska om min mage och såg överlycklig ut, vi nickade artigt för vi fattade inte ett ord..

Vi hoppade på vår buss igen och klockan var ganska mycket så det var sista turen för kvällen vilket passade oss ganska bra, vi var rätt trötta efter resan. Längs turen hem såg vi några snygga parkeringar, måste säga att italienarna tom vinner över fransmännen i kreativ-parkering. Vi gick och handlade oss lite vatten och tog oss till hotellet för en dusch och lite snabb vila innan vi gick ut för att hitta någonstans att äta. Vi hade kollat i guideboken och sett att det skulle ligga en bra pizzeria inte så långt bort, så vi började vandra. Men kartor och verklighet stämmer inte alltid riktigt och i Rom är de inte speciellt bra på att märka ut gator, så vi kom lite fel, vilket bara var bra för vi hittade en underbar restaurang. Vi åt supergod pizza och avslutade det med glass. David beställde in en Espresso och en grappa, vi fick nog både en liten chock för grappan var enormt stor, sen kollade vi lite i menyn och såg att det stod att grappan var 13cl!!

Lör 13 juni:
Vi gick upp vid 8 tiden och satt på bussen vid nio tiden för att bege oss till Colosseum. Det var redan otroligt varmt och det kändes skönt att kön gick inne i skuggan för den var ganska lång. Men ca 30 min senare var vi inne, och det var självklart väldigt mäktigt, dock trodde jag nog att mer skulle vara bevarat, men fick förklaringen att de använt Colosseum som kalbrott under medeltiden därav att så mycket saknades. Vi vandrade vidare till Palatinen och Forum Romanun, OJ vilket område, det var helt enormt och jag önskar lite att det inte hade varit så varmt (eller att vi köpt med oss mer vatten in) för man orkade inte riktigt med alla intrycken i värmen, men det var häftigt och jag det var nog David favorit plats på hela resan.


Trötta i fötterna och huvudet satte vi oss i skuggan och drack vatten medans vi studerade kartan. Vi insåg att vi inte var så långt ifrån vart bussen gick så vi började vandra. På vägen hittade vi lite andra sedvärdhetet, som vi självklart spanade in. När bussen sen dök upp så var den helt full och vi kände hur tråkigt det var att sitta och vänta 20 min på nästa, så kartan åkte fram igen. Vi började gå mot vårt nästa mål, Fontana di Trevi och efter ca 30 min så var den plötsligt där. Vi slängde självklart i mynt och önskade oss något... Sen märkte jag hur hungrig jag var, så det blev att snabbt hitta ett matställe och självklart blev det pizza igen. Eter mat och mer vatten var jag som en ny människa igen så vi egav oss till nästa mål, en krypa där man byggt upp altare och skulpturer av 5000 munk-skelett. Tyvärr hade de inte öppnat när vi kom dit så vi blev tvugna att sätta oss och äta en glass till;) en halvtimme senare var vi inne och ja det var precis lika markabert som det låter, bla hönde det ett barnskelett som höll en lie i ena handen och en ros i andra i taket. Men det var ett roligt avbrott från alla ruiner.

Vi hoppade på vår buss igen och fick infon att det var sista turen för dagen trots att klockan bara var 15.30 vi förstod snart varför...Hela stan stängdes ner för Pride-parad. Vilken underbar kontrast det var, det gick nunnor på gatan och samtidigt kommer pridefestivalen rullande. Vi stod kvar ganska länge och kollade vid Centralstationen. När fötterna och huvudet var för trötta så bestämde vi oss för att ta oss in på stationen och kolla in vart vårt tåg gick ifrån efetrsom vi visste att vi skulle bli tvugna att åka ganska tidigt dan efter, vi hittade vart man köpte biljetter och vart tåget gick och passade även på att köpa lte mer vatten innan vi gick tillbaka till hotellet.

En dusch senare var vi ute igen för att hitta en restaurang, vi gick ner mot Colosseum och hittade tillslut et mysigt litet torg där vi satte oss. Tyvärr var pastan inte riktigt vad vi förväntat oss men atmosfären var mysig. Mätta och trötta gick vi sen tillbaka till hotellet och somnade gott ganska tidigt.


Sön 14 juni:
Klockan ringde 6.00 och vips var jag 30 år. Vi checkade ut och vick upp till stationen för att upptäcka att där vi trodde vi kunde köpa biljetter till tåget där var det stängt. Men vi hittade en biljett-automat. Så i med pengar.. meeen den vägrade ta emot mynten vi slängde i, de trillade lixom inte ner så efter att försökt få i 5-6 eur gav vi upp och tryckte på ångra knappen.. istället för att få ut våra pengar fick vi en "värde-check" på 20 eur. och vi hade ingen aning vart vi kunde lösa in den och köpa nya biljetter. Efter mycket letande och små hysteriska utbrott från mig (jag hade ju inte fått någon frukost), och efter att vi missat tåget vi tänkt ta, så kom vi äntligen rätt och fick våra biljetter. Det kändes väldigt skönt att vi var ute i god tid! Väl på flygplatsen tog det en halv evighet att ta checka in och ta sig igenom säkerhetskontrollen, men TILLSLUT fick jag min frukost. Jag tänkte inte göra samma misstag som i Gbg att tro att jag skulle få goda mackor på planet, så jag köpte en varm macka medans David kollade in tax-freen.

Väl i Amsterdam hade vi 5 timmars väntan på att planet till Sverige skulle lyfta, så vi hann med att kolla in det mesta. Vi åt middag på Burger King i brist på bättre och firade min födelsedag med en chokladfondue MUMS! Sen kollade vi in tax-freen som inte alls är lika rolig när man inte får dicka någon alkohol, jag gjorde ett tappert försök att hitta en parfym men gav upp när personalen gick och tok-sprutade parfym runt omkring i butiken..



Väl i Sverige väntade David föräldrar på oss, med blommor och paket till mig, vilket var jätte snällt. David och jag var helt slut så behöver nog inte säga att vi slocknade gott när vi väl kom hem till lghen...

4 kommentarer:

  1. Tack för denna reseskildring! Verkar som om ni har njutit i fulla drag av historiens vingslag och gastronomin.
    Fina foto!

    P&K

    SvaraRadera
  2. låter som ni haft det supermysigt.. chokladfonduen såg mycket mumsig ut.. så kul att se foton på dig med.. du bara växer o växer, är det mysigt? Å det är inte bara magen som växer såg jag haha.. David tycker om det eller? ;) xoxoxoxo

    SvaraRadera
  3. Hahah Malin vad syftar du på? Tycker ju att ALLT blir större och större, och att man blir otypligare och otympligare.. Men det är mysigt att Krypet växer för man känner den mer och mer. P&K

    SvaraRadera
  4. Härlig reseberättelse med jättefina bilder, härlig mage du har nu!
    kram

    SvaraRadera