torsdag 29 april 2010

Bröd-recept

Mitt bröd jag bakade blev helt otroligt gott, ska nog baka ett till redan ikväll. Bröd som är både goda och enkla att göra är de bästa bröden så tänkte dela med mig av receptet som från början är Leila´s:

Turbosnabb Filmjölkslimpa

4½dl Filmjölk
1dl mörk sirap
1dl torkade aprikoser eller fikon (jag körde på aprikoser)
1dl hasselnötter (jag hade valnötter i vilket oxå blev jätte gott)
1dl russin
1dl vetekross
1dl rågkross
1dl havregryn
2½dl grovt rågmjöl
3dl vetemjöl
1dl krossade linfrön
1dl solrosfrön
1½tsk salt
1½tsk bakpulver
1½tsk bikarbonat
2tsk brödkryddor

Sätt ugnen på 200grader, Blanda fil och sirap i en bunke. Blanda ihop alla andra ingredienser (hacka aprikoser och nötterna så lagom du vill ha dem) i en bunke och rör sedan ner fil-sirapen. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ut smeten, toppa med lite havregryn och grädda sen i mitten av ugnen ca 45 min.. KLART ATT MUMSA I SIG!

1 kommentar: