måndag 15 februari 2010

Körskola

Nu har jag snart haft mitt körkort i två år å jag kanske inte är den bästa bilförare själv men det finns vissa saker som verkligen irriterar mig när jag är ute och kör. De känns som en del personer borde få göra om sin uppkörning med jämna mellanrum.

*BLINKA!!! Det finns något som heter blinkers på bilen, det är gula små lampor som visar vilket håll du ska köra åt, ANVÄND DEM! Å de ska användas även i rondeller!

*Bara för att du 200m längre fram ser att hastighetsgränsen ökar från 50 till 80 så betyder det inte att du bör gasa och köra i 90 redan INNAN du är förbi skylten.. Däremot ska du när du når en skylt med lägre hastighet redan vara nere i den hastigheten när du passerar skylten.

*30 utanför en skola betyder faktiskt 30 även om det är god sikt vid övergångsställena.

*När du ska köra av motorvägen så sänk inte hastigheten innan du kört av, iallafall nte när du har bilar bakom dig!

*Kolla i backspeglen innan du bromar!

*Släck helljuset när du får möte eller när du har en bil framför dig!! Å använd inte helljuset i omkörningsfilen för att hetsa bilen framför!!

*variabla hastigheter gäller faktiskt, det är inget någon sitter och sätter igång bara för att djävlas med dig, utan du ska köra efter dem.

*Försök att hålla en jämn hastighet, det är livsfarligt att pendla mellan 80 och 120 på motorvägen!!

*BLINKA vid filbyte (jag tror att folk glömt bort vad blinkers är för något)

2 kommentarer:

  1. Jag har ju inte ens körkort och gör så när jag kör, ALLTSÅ borde svenska folket förstå och ge mig ett, för finns ju rätt många som inte behöver sina heller..
    Sen kan jag tillägga då, att är det att man kommer en bil från varje håll och man sicksakar, ja då behöver man inte gå ut och SKRIKA på bilen framför och skräma deras barn, för man kom bakom..

    SvaraRadera