tisdag 16 februari 2010

Semla!

Jag är inget stort fan av semlor, det är helt enkelt för mycket grädde för mig. Men det är fettisdagen idag och jag vet två stycken som tjatat om semlor non-stop sen de bestämde sig för att gå med i VV, så här är ett VV-recept på Semlor som bara är 4 pp.

Annorlunda Semlor
20 bullar (4pp/semla)

50g jäst för söt deg (0pp)
50g margarin (10pp)
3dl lättmjölk (3pp)
1dl kvarg 1% (2pp)
½dl vit sirap eller socker (4pp)
½tsk kardemumma (0pp)
½ tsk salt (0pp)
½ tsk hjorthronsalt (0pp)
2 dl grahamsmjöl (10pp)
8 dl vetemjöl (45pp)

Pensling
1 ägg uppvispat (2pp)

Sås
2 dl Kesella vanilj (9pp)
2 dl hallon och blåbär (0pp)
1msk florsocker (1pp)

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll den över jästen och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, socker, salt, kardemumma, hjorthronsalt, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa övertäckt i ca 45min. Tag upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 bitar. Rulla ihop till runda bullar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Jäs ytterliggare 30 min. Pensla med ägg och gräd i ungn 225 grader i 8-10 min. Låt svalna på ett galler. Skär av ett lock, lägg en klick kesella och bär. Sätt på locket och pudra med florsocker..

Klara att mumsa i sig! Dessa hade nog till och med jag kunnat tänka mig att mumsa i mig, låter mycket godare än vanliga semlor!

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket!! Kram/ "en av dem som tjatar om somlor" Hahahahhahahaah....kram igen!

    SvaraRadera