torsdag 14 januari 2010

skrik i badkaret

Efter Astrids hysteriattack i måndags på babysimmet så tänkte vi att vi testar att bada med henne i badkaret när hon har på sina simbyxor.. Så igår tappade jag upp vattnet till exakt 34 grader (precis som det var i bassängen på Åby), och hoppade i med Astrid.. Byxona bubblade till och vips så kom tårarna och skriket hos henne..men efter 1 min så lugnade hon sig och sen tyckte hon det var ganska mysigt ett tag, vi plaskade och när underläppen började åka ner visade vi den gula ankan och så blev hon lite glad igen... tills vi testade att hälla lite vatten på henne så det rann ner lite i ansiktet (vi ville hitta vad hon blev så rädd för i måndags), då brast det och hon blev hysterisk igen.. VI försökte lugna henne i 2-3 min men tillslut fick vi plocka upp henne :/

Nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra.. Min teori är att vi försöker bada henne här hemma varje dag i badkaret som igår fram tills måndag så kanske hon vänjer sig och förstår att det inte är något att vara rädd för, medans David tycker att vi plågar henne genom att utsätta henne för någon hon inte gillar och tycker vi borde hoppa av babysimmet. Det är svårt hur man ska göra, men hon är uppenbarligen i en fas just nu där hon blir rädd för väldigt mycket saker och jag tror ju inte det blir bättre av att låsa in henne i ett vadderat rum. Om vi är med henne och är lugna så tycker jag ju att hon borde få tryggheten av oss att bli lite modigare och förstå att det inte är något farligt.. Men visst skär det i ens hjärta när hon blir så rädd och gråter så hysteriskt.

Igår var annars en bättre dag, det var inte lika mycket skrik som dagen innan, och inatt gick det helt ok. HOn somnade vid 20, vaknade till vid 22 när vi gick och la oss, sen tog det tills 23.20 innan jag fick henne att somna i vaggan (jag orkar inte ha henne i sängen för då får jag inte sova ordentligt), men sen sov hon iallafall till 4, åt lite och somnade sen om tills halv åtta imorse..(dock fick hon sova i sängen hos oss efter 4.. Nu idag så var det inga tårar och skrik när det var dax för att sova en liten stund igen, så peppar peppar hon kanske är påväg ur den här jobbiga fasen nu..*håller tummarna*

(Jannike och Malin: jag hoppas INTE det är tänder redan, jag har faktiskt försökt kika om det ser ut att komma något men än har jag inte sett några så hoppas de håller sig borta lite till)

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, vad jag känner igen allt det där! Oskar var likadan i höstas, det värsta varade i några dagar och hela grejen gick över på någon vecka :-) Det är förmodligen inte tänder, trodde vi också när Oskar höll på men han är fortfarande tandlös :-)
    Angående babysimmet tycker jag att ni ska fortsätta. Bada med Astrid varje dag låter som en utmärkt idé och så länge ni är lugna så tror jag inte att hon tar någon skada. Oskar vart helt hysterisk första gången han badade men det gick över efter några försök. Vi har badet som en del av nattningsrutinerna varje kväll och har så haft sen han var ett par månader. Nu badar han mer än gärna, tror faktiskt att han skulle kunna sitta och plaska och bita i sin badbok hur länge som helst. Han kan vara jätteledsen och gnällig på kvällen men så fort vi tar in honom i badrummet och sätter på kranen så blir han skitaglad :-)
    Så ge inte upp! Ta det lugnt och försiktigt men visa ändå Astrid att det inte är farligt så tror jag att det löser sig :-)

    Oj, vad långt det blev.. Sorry... :-p Hoppas ni har en bra torsdag! Kram!

    SvaraRadera
  2. jag tror inte heller på att stänga in sig, man får nog bara fortsätta som vanligt och "rida" ut fasen.

    SvaraRadera